Monday, May 12, 2008

when the desire speaks

Take a short break from worldly affairs, it gets tiring.

Hamka the dead put a smile on my face with his wise (if not witty) reply (to a question emailed to him how to quit being gay) copy and pasted here for your viewing pleasure:


Manusia selalu cari penyakit yang kita tak faham…, iaitu kita tahu ianya salah tapi kita buat jugak, kita tahu dosa dan buat jugak, kita tahu akibat buruk akan datang tapi kita bantai jugak..

Akupun kadang-kadang begitu..oh!

Inilah sifat manusia yang kita tak faham…, tapi bila kita cuba faham, insyAllah ada jalannya.

Semua ini di sebabkan oleh dua fator.

1-Dunia yang pandai menipu,
2-nafsu kita yang kuat.

Dunia Allah telah ciptakan untuk tipu manusia, telah ramai manusia yang di tipu dunia, semua orang mati hari hari, tapi masih ramai yang mencintai dunia, berkorban untuk dunia dan bergaduh untuk dunia..

Sungguh ramai sekali orang yang tertipu dengan dunia. gila harta, gila kuasa, gila duit, gila hubungan jenis dan.. akhirnya
Mereka jugalah yang akan menghuni neraka…

Sedang dunia yang pernah di jumpai Nabi ketika israq mikraj, hanya seorang wanita tua yang pandai bersolek dan pandai mencipta angan-angan..

Kalau kita kahwin dengan wanita tua, apa kita boleh buat? Malahan dia akan menyusahkan kita, berak merata dan tak reti nak uruskan diri sendiri..

Tapi masih ramai manusia yang tertipu olehnya…

Sebab?

Manusia ada nafsu yang KUAT…
Nafsu yang pernah di bakar dalam api neraka selama 70 ribu tahun tapi masih derhaka kepada Allah…

Bila Nafsu dah kuat, wanita tuapun di rogolnya, malahan akan sanggup melakukan HUBUNGAN JENIS…

Moralnya adalah NAFSU YANG KUAT…

Jadi Nafsu ini akan kalah pada LAPAR…, ramai orang murtad datang dari golongan yang tak pernah berlapar…

Dan aku abaikan bab lapar sebab ummat akhir zaman cukup boring cakap bab lapar, akupun Oh!

Jadi ada tak cara lain atasi Nafsu?

Jawpannya adalah, NAFSU AKAN KALAH PADA SUASANA..

Di ceritakan bila nafsu masuk nereka panas, nafsu tetap kata pada Allah, engkau adalah engkau dan aku adalah aku, tapi bila masuk neraka lapar, nafsu cakap Engkalah Allah, tapi aku TETAP aku..

Lalu akhirnya menurut riwayat, NAFSU telah di kurung di tapak Masjidil Haram, selama beberapa hari sahaja, terus mengaku ALLAH adalah TUHANKU, aku adalah HAMBAMU…

Kita manusia yang hidup dalam satu zaman dengan perubahan yang begitu pesat, dan peluang dosa yang hebat serta SUASANA yang mampu ubah penampilan, dan citarasa kita..
UNTUK itu kita masih punya pilihan.

Sama ada mengasingkan diri, melahwan arus, ataupun, kita mencari ruang untuk lebih membaiki kehidupan kita.

Asing diri biasanya kalah pada Syaitan..
Melawan aruspun akan kalah pada DUNIA..
Nak nak tak nak ambil peluang duduk dalam SUASANA MASJID banyak banyak..

Orang sakit yang banyak pergi HOSPITAL, tak akan sembuh jika just duduk sahaja tanpa buat aktiviti yang patut, jumpa doctor dan ikut procedur rawatan..

Jadi orang yang sakit perasaan, dan sakit iman, kena DUDUK MASJID sambil ikut procedur, banyakkan DAKWAH, IBADAT, TAKLIM dan KHIDMAT…

Satu hari nanti, kau akan berkata, tiadalah yang aku paling benci melaiankan HUBUNGAN JENIS!

Itu saHAJA yang dapat aku tulis,,.
Lain kali ada info yang lebih baik, aku cuba kongsi…

Akhir kata kepada pengirim email:
Kau kata sekarang cuma sekali dua sahaja dalam seminggu tak ke masjid? Harap lepas ni improve kepada sekali dua sahaja dalam SEBULAN tak ke masjid atau sekali dua sahaja dalam SETAHUN tak ke masjid…, boleh?

InsyAllah..

: )

gay by choice

p/s: Once I confronted a gay friend of mine (who swears off the fact that he is gay) because circumstantial evidence proved the contrary. But who am I to judge. Allah is The Best Judge.
Maybe something did happen to him afterall. But I always believe that everything is by choice. That should be it. End of story.

But anyway this doesn't stop me from thinking why would anyone want to be gay? I did my little research, too. Interviewed some people while I did some legal aid at The Pink Triangle. I can only think of it being "fashionable" (yes I blame the whole hedonist propaganda~ the whole life for fun lifestyle). But then again, the question goes back to where do we put our faith in.. in heart or in... (fill in the blanks where apropriate).

4 comments:

fraulein nadia 12 May 2008 at 13:22:00 GMT+8  

There's a joke.

Two men went to a church to be married by the Pastor. So they went to the altar...

Gays : We wanna get married.
Pastor : Yeah. Can't do.
Gays : But why?? We love each other so much.
Pastor : Cos God created Adam & EVE. Not Adam and Steve, fools.

HAHAHAHAHA!!
Good one, Ol' Man!

...but I digress 12 May 2008 at 13:28:00 GMT+8  

hahaha..i'm reminded to the character in Anthony Burgess's novel Earthly powers where he resurrected Adam and Eve actually being gay.

To think that actually Burgess had commented and considered positive impact if Islam is adapted in Britain!

In his defence,i would say that gay persons would so much so "defend" their existence.

fraulein nadia 12 May 2008 at 15:36:00 GMT+8  

Oh yeah, 'coz they would go out of their way to defend their existence.& they are succeeding in getting others to go out of their ways as well.

To the point that if you say u don't like gays, you'd be criticised like you've just waged wars vs YDPA, you're thrown with bottles everywhere you go& your life wud be made a living hell. (that is happening to the group Hujan)

When someone says anything bad about Islam, we shudn't criticise bcos it's his right to say things. When we say we're homophobics, they have the right to throw us bottles bcos we're not being sensitive.

Freedom of expression my gorilla foot.

ps: I havent read much Burgess' work except for The Long Day Wanes: A Malayan Trilogy, The Kingdom of the Wicked and Man of Nazareth.

...but I digress 12 May 2008 at 15:44:00 GMT+8  

biaqlah kena baling botoi, asal Tuhan dok marah kat aku.Yang haram adalah haram,yg bathil kekal bathil.

criticism is against human is good,u know in a way it helps us grow.Orang yang tak dapat/suka terima kritik ni penakut sebenarnya.

critisim towards islam,bear at ur own risk.Aku tak campuq.Biaq pi la depa.Ingat pandai sangatlah tu.

oi banyak la tu! burgess..akhirnya dia tak masuk islam.hmm but i wonder if he lived here longer,would he still feel the same? with all this melayu hadhari.sama je macam london.

Post a Comment

Say something worth your salt

toi plus moi =)

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP