Friday, October 09, 2009

Kembara Selatan India

Manipal ke Mysore, Hari 1

Setelah 3 hari tiba di Manipal, yang hari-harinya dipenuhi dengan mencukupkan keperluan rumah, Mr K menunjukkan tiket berkembar keretapi yang ditempah kehadapan. Bagaikan melambai-lambai dan sedikit menguji "baru sampai, dah kena berjalan".
Dan si dia tersenyum lagi "Malam ni kita bertolak- kita jalan Selatan!".

"How far are we going?"
Mr K mengambil buku Lonely Planet versi India dan mencartakan perjalanan yang menunjukkan ke bawah Selatan dan loop back to Manipal. Di atas Peta India, perjalanan kami nampak acam bentuk "V" yang runcing, tapi oleh kerana peta yang ditunjukkan nampak ringkas, (dan sebab percaya bulat-bulat perancangan Mr K), aku hanya tanya sedikit soalan tanpa menanya hal-hal terperinci. (padahal ada tempat sejuk)

Dan aku mula mengemas baju dan keperluan lain ke dalam backpack 65 litre untuk tempoh 2 minggu. Makanan dalam tin, biskut, dan favourite traveler's food : Peanut butter. Check.
Ubst-ubat mual, diarrhea, panadol, bonjela. Check.
Iron (nasib baik ringan walaupun tak senipis Stewardess Iron) Check.

Aku anggap diri aku Light Traveler, hanya satu beg backpack dan satu sling back camera sahaja di atas badan. Senang nak jaga. Tapi masa mula mengangkat beg, terasa juga tulang empat kerat.

Sejujurnya, aku tak tahu pada awalnya sejauh mana perjalanan kami. Kalau diletakkan peta Malaysia sebelah-sebelah, ianya sepanjang perjalanan dari Perlis ke Singapura.

Manipal - Mysore
Aku pernah terbaca yang keretapi India sangat-sangat on time. But this could not be said the same about their buses, even the chartered ones.

Perjalanan pertama dari Manipal ialah ke Bandar Mysore, melalui bas. Tiket pukul 9.
Sampai nak dekat pukul 11. Cheh. Sakit hati. Kalau tau, boleh lepak lama kat rumah tengok tv ke apa kan.

Nasib baiklah perjalanan kami ke Mysore ialah"overnight bus"; bas kami bas double-decker, tingkat atasnya adalah tempat tidur. Agak selesa, bantal dan selimut dibekalkan. Ada tirai untuk privasi. Aku jakun. Dan nyenyak tidur. Walaupun sekali dua terbangun tengah malam dan ternampak perlalanan hutan di tepi bukit yang curam agak menyeramkan. Sipi-sipi saja lagi masuk gaung, at full speed.

Mr K tidur lena di sebelah, tak terusik dengan keseraman yang aku rasa. Dan aku kembali tenang. Perjalanan 331 km tak begitu terasa.

Kami bangun untuk bersahur dengan biskut dan solat Subuh duduk, dan kemudian seketika, nampak bangunan-bangunan dan jalan tar yang elok (jalan terbaik sepanjang pengamatan aku di sini) siap dengan papan tanda "Welcome to Mysore- Road built by Karnataka State" padahal sepanjang jalan, jalan berlubang tak ingat pula nak bagi papan tanda serupa. Mungkin sebab Mysore bandar DiRaja.

Akan datang- Mysore city

Athena 9 October 2009 at 15:39:00 GMT+8

"Welcome to Mysore- Road built by Karnataka State"

Haha... kat Malaysia ada gak...

"Cadangan: projek naik taraf jalan bla.. bla... bla...
Satu lagi projek kerajaan Barisan Nasional"

Nikeda 13 October 2009 at 18:09:00 GMT+8

aku setuju dgn orang gilak, jeles!

Girl Behind A Shadow 14 October 2009 at 16:08:00 GMT+8

Aku stuju gn dua-dua pihak di atas.. Iri hati ni ;)

amicus curiae 14 October 2009 at 19:27:00 GMT+8

ayu:
bad politics are everywhere..sigh

hida, nik, puspa:
aku jeles dengan korang..korang boleh minum tehtarik mamak